Projekt systemowy „Czas na aktywność w Gminie i Mieście Nisko” na lata 2013-2015 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt systemowy „Czas na aktywność w Gminie i Mieście Nisko” na lata 2013-2015
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zespół projektowy, pracownicy socjalni i pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Nisku zrealizowali drugą edycje projektu systemowego „Czas na aktywność w Gminie i Mieście Nisko, skierowaną do osób w wieku aktywności zawodowej, korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej, niezatrudnionych, nieaktywnych zawodowo, bezrobotnych, zatrudnionych w rolnictwie i zagrożonych wykluczeniem społecznym. Druga edycja projektu realizowana była od kwietnia 2014 roku do grudnia 2014 roku. Do udziału w drugiej edycji projektu zostało zakwalifikowanych 18 kobiet. Ze wszystkimi uczestniczkami drugiej edycji projektu zawarte zostały kontrakty socjalne zawierające, co najmniej po trzy instrumenty aktywnej integracji.
W ramach drugiej edycji projektu zrealizowano następujące instrumenty aktywnej integracji:
1. Grupowe warsztaty psychoedukacyjne w podziale na dwie grupy; pierwsza grupa 4 uczestniczki w wymiarze 40 godzin lekcyjnych; druga grupa 14 uczestniczek w wymiarze 35 godzin lekcyjnych w następujących modułach:
1) Grupa pierwsza 35 godzin:
a) warsztaty zarządzania czasem -5g,
b) warsztaty rozwiązywania konfliktów-5g,
c) warsztaty mediacji i negocjacji-8g,
d) warsztaty umiejętności wychowawczych-6g,
e) warsztaty umiejętności komunikacyjnych i trening asertywności-7g,
f) zajęcia z zasady równości szans i równouprawnienia-4g.
2) Grupa druga 40 godzin:
a) warsztaty zarządzania czasem -5g,
b) warsztaty rozwiązywania konfliktów-5g,
c) warsztaty mediacji i negocjacji-5g,
d) warsztaty umiejętności wychowawczych-16g,
e) warsztaty umiejętności komunikacyjnych i trening asertywności-5g,
f) zajęcia z zasady równości szans i równouprawnienia-4g.
2. Indywidualne doradztwo zawodowe dla 18 uczestniczek w wymiarze 3 godzin lekcyjnych na osobę tj. łącznie 54 godziny lekcyjne. Indywidualne doradztwo zawodowe w zakresie:
a) diagnozy potrzeb,
b) informacji o przekwalifikowaniu zawodowym,
c) informacji o rynku pracy,
d) sporządzania CV,
e) innej tematyki dostosowanej do potrzeb uczestników i uczestniczek projektu.
3. Grupowe poradnictwo prawne dla 18 uczestniczek w podziale na dwie grupy po 9 osób każda w wymiarze 8 godzin lekcyjnych na grupę tj. 16 godzin lekcyjnych dla dwóch grup. Grupowe poradnictwo prawne obejmowało następujące moduły:
a) prawo rodzinne,
b) prawa pracy,
c) spółdzielczości socjalnej,
d) przemocy w rodzinie,
e) inne w ramach potrzeb.
4. Indywidualne poradnictwo psychologiczno - psychoterapeutyczne dla 14 uczestniczek projektu w wymiarze łącznym 50 godzin lekcyjnych.
5. Samopomocową grupę wsparcia dla 8 uczestniczek projektu w wymiarze 20 godzin lekcyjnych, łącznie 10 spotkań po dwa spotkania 2 - godzinne w miesiącu.
6. Wsparcie asystenta rodziny dla 4 uczestniczek projektu, łącznie w wymiarze 400 godzin zegarowych w okresie od maja 2014 roku do listopada 2014 roku. Liczba godzin dla poszczególnych uczestniczek projektu była określana indywidualnie w ramach ich potrzeb.
7.Szkolenia/kursy zawodowe dla 14 uczestniczek projektu obejmujące;
a) Księgowość komputerowa dla 1 osoby -100 godzin lekcyjnych,
b) Nowoczesny sprzedawca dla 4 osób -100 godzin lekcyjnych,
c) Kucharz – kelner dla 2 osób -150 godzin lekcyjnych,
d) Opiekuna osób starszych i niepełnosprawnych dla 4 osób -150 godzin lekcyjnych,
e) Cukiernik-ciastkarz dla 1 osoby -100 godzin lekcyjnych,
f) Kosmetyczka-fryzjer dla 2 osób -140 godzin lekcyjnych.
8. Staże zawodowe na okres 4 miesięcy dla 5 uczestniczek projektu od września 2014 roku do grudnia 2014 roku.
Ponadto w ramach drugiej edycji projektu uczestniczki korzystały również z pracy socjalnej, wsparcia finansowego, ubezpieczenia zdrowotnego oraz innych form wsparcia z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb.
Działania projektowe doprowadziły do poprawy umiejętności społecznych i kwalifikacji zawodowych uczestniczek projektu oraz do zmniejszenia bezrobocia i nieaktywności zawodowej wśród klientek Ośrodka Pomocy Społecznej.
Założone cele, wskaźniki, produkty projektu w ramach drugiej edycji projektu zostały osiągnięte.
Koordynator merytoryczny projektu – Grzegorz Ruchaj